Farner » 11 Jul 2010 21:49
Jeg har lest en del innlegg i denne tråden og undres over flere som angivelig har kjørt både 80-85 km/t på Corvette og 95 km/t på Comet. Er dette faktisk mulig? Jeg hadde en Corvette 300 en gang, som jeg oppfattet som noenlunde sprek. Den gjorde 65 på sletta etter eget speedometer, og i overkant av 70 nedover, men 35-40 om det buttet for mye imot.
Comet-en skal ha 4,3 hk. Er det virkelig nok til å få den opp i 95? Swing 175 har 10 hk og oppgitt toppfart 80 - 85 km/t. Jeg har hatt en sånn og kan bekrefte det. At noe med under halvparten av motoreffekten skal klare høyere toppfart er litt rart? Vekta spiller ingen rolle på flat mark. Dessuten har jeg en engelsk 350-maskin fra 1953 med 15 hk. Den gjør 115 km/t etter eget speedometer (antatt 110 i virkeligheten ut fra gamle data) om den får lang nok slette på seg og er i godt humør.
Jeg har også hørt historier fra "gamle dager" om folk som tynte Standard 150 opp i både 90 og 100, med bagasje og det hele. Standard 150 har 6 hk.....
Er det relle tall, alt dette, eller er det en kombinasjon av litt (nokså....) optimistiske speedometere, litt "gunstig avrunding" før man forteller om resultatet og en litt "optimistisk hukommelse" som slår inn på de gamle minnene? Jeg bare undres.
afr.