Tempo 380, 1984, motoren dør i nedoverbakker og ved høy fart

Her kan man diskutere problemer og andre emner som har med motor å gjøre.

Moderator: Guttorm

Tempo 380, 1984, motoren dør i nedoverbakker og ved høy fart

Innlegg geir44 » 07 Jul 2010 20:07

Som sagt så har jeg ingen problemer i oppoverbakker. Det er bare når det går raskt og særlig raskt nedover, at motoren dør. Når farten går ned tenner den til igjen. F.eks et typisk scenario : Ved full gass på sletter og rundt 45 km\t så dør plutselig motoren, og så er den etter noen sekunder like plutselig tilbake igjen.

Noen som har noen tips?
geir44

Re: Tempo 380, 1984, motoren dør i nedoverbakker og ved høy fart

Innlegg Farner » 09 Jul 2010 17:27

Dårlig lufting av tanken? Dette kan medføre redusert bensintilførsel til forgasseren, noe som nettopp vil merkes ved full gass og høyt turtall da forbruket er størst.

Men jeg skylder å gjøre oppmerksom på at dette er et "skudd fra hofta", basert på erfaring med større, eldre motorsykler. Aner ikke om det kan være noe problem på mopeder.

afr.
Farner

Innlegg Guttorm » 09 Jul 2010 19:13

Farner skrev:Men jeg skylder å gjøre oppmerksom på at dette er et "skudd fra hofta",

Det er vel derfor jeg er litt sparsom med å gi teknisk bistand men enkelte betterwizzere kan faktisk ta seg friheten til å hardnakka påstå hva som er feilen eller hva som må gjøres for å få motoren opp og stå
og det uten å så mye som å ha sett motoren engang :)
Har man en motor som ikke sviver, fusker eller annet kan det være så mangt men det er tydelig at du Farner vet hva du snakker om
og ikke bare poster "lurer på hvorfor pappa har store sko" innlegg :wink: TRO det gjør de i kirka. Intet galt med det :idea: Jeg liker å vite :wink:
Folk med erfaring og gode ferdigheter innen det Sachs-tekniske er en god ting og kommer godt med for oss Tempoentusiaster.
Tempo Lett
Brukerens avatar
Guttorm

Innlegg Farner » 11 Jul 2010 21:03

Guttorm: Jeg ble litt usikker på hva du egentlig mente med dette innlegget, jfr. "besservissere" o.l. du nevner, som kommentar (men knapt svar) på et innlegg jeg skrev der jeg jo rent faktisk uttalte meg om noe jeg ikke direkte har greie på eller vet svar på, men derimot kommer med et forslag basert på generell erfaring. Forstår jeg deg rett setter du vel pris på forslaget, tross alt. Takk for det! Det var i hvert fall godt ment, selv om jeg ikke vet om det har noen effekt.

Sånn ellers, for å spore skikkelig av her men bare opplyse litt om min bakgrunn, så kan jeg si at jeg har skrudd tråsykler siden 1973, biler siden 1984 og motorsykler siden 1999. Har hatt 4 Tempoer (Corvette, Swing 175, Standard 150, Sport 125), totalrestaurert en av dem (1958 Swing 175) (og da mener jeg restaurert til original stand, ikke skrudd ihjel eller ødelagt med uoriginale deler og tvilsomme metoder) og har nå 4 gode, kjørbare motorsykler fra 1953 og fremover samt et "byggesett" til en førkrigs BMW på timeplanen. Jeg har litt peiling og erfaring, med andre ord, om enn mest med 4-taktere fra 350 cm3 og oppover.

Dessverre, må jeg vel si ettersom jeg stadig har tenkt på det i ettertid, solgte jeg den siste Swingen for tre år siden. Nå har jeg kommet på andre tanker igjen (bedre, vil vel mange her si) og er på nippet til å køpe meg en Tempo og ta opp tråden igjen. Da kan et forum som dette være et sted å stikke innom for å utveksle erfaringer. Håper jo da i noen grad å kunne bidra med noe faglig hjelp til spesielt yngre Tempoeiere, som det ser ut som det er mange av her.

Jeg ser ellers at du også har passert konfirmasjonsalderen med god margin, og med godt over 3000 innlegg her de siste 5 år ser det da ut som du har litt å bidra med, selv om du sier du er "litt sparsom med å gi teknisk bistand".

Jeg ser frem til videre deltakelse her på forumet, selv om det kan bli litt sporadisk. Vi høres nok!

Hilsen Anders F. Rudnå.
Farner

Innlegg Guttorm » 12 Jul 2010 08:32

Farner skrev:Guttorm: Jeg ble litt usikker på hva du egentlig mente med dette innlegget, jfr. "besservissere" o.l.

Hei Farner!
Dette "besservisser utsagnet" var på ingen måte mynta på deg så bare slapp helt av :wink:
Det som var et forsøk fra min side å få frem var at der heldigvis kun finnes et fåtall mennesker som kommer med hardnakka påstander at DET er feilen uten så mye som ha sett motoren en gang. Takk og pris for at vi har en lav forekomst av dette her på forumet...
Hvis symptomet på en ikke-fungerende motor kan ha flere årsaker er det etter min mening ikke bra å komme med "svevende" påstander. Det kan i noen tilfeller være flere ting som er årsaken til at en motor ikke fungèrer som den skal og villedende veiledning kan også gjøre ting vondt verre...
Støtter ellers opp rundt planene dine om å gå til anskaffels av en Tempo igjen og som tidligere nevnt har forumet behov for slike som deg med erfaring, kunskap og hår på brystet :D :) :wink:

geir44 :?:
Ta gjerne en kontroll av at tanklokket ikke lager vakuum i tanken slik at bensinen ikke får sirkulasjon, som Farner skriver.
Har du en annen forgasserdyse kan du enten prøve med den eller sørge for at alle hull i messingdysa du har er tilstrekkelig åpen i alle hull.
Har også mest tro på at motoren får for lite bensin, et problem som også kan ligge i ting som;
Tett bensinkrane/ filter
Inngangen til flottørhuset
Skitt i forgasseren/ flottørhuset men denne har du nok allerede rengjort :?:
Når du først har forgasseren av kan du også kontrollere at forgassernåla står på grunninnstillinga...

Lykke til :!:
Tempo Lett
Brukerens avatar
Guttorm

Innlegg geir44 » 28 Jul 2010 19:30

Virker som om alt er et elektrisk problem, siden fjerning av metallkappen rundt stoppknapp og blinklys løste problemet. Kan være overledning?
geir44

Innlegg Christian » 29 Jul 2010 22:43

Legg en bit av en gammel slange eller noe av gummi under bryteren. Det kan være der feilen ligger. Det kan også være "bryterene" inni bryteren som er slitt eller har fått seg en knekk. Ny bryter koster hos meg 175,-

Christian.
Livet er herlig dere, bare man er umoralsk nok til å nyte det!
Christian

Gå til Motorproblemer og spørsmål (Kun Sachs og Villiers)

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Yahoo [Bot] og 2 gjester