Justeringsrapport!

Her kan du delta i, eller starte diskusjon som har med trimming å gjøre. Husk at trimming er forbudt. Tempo-Online.net tar sterk avstand fra trimming.

Moderator: Guttorm

Svar
tempo_bjojoh

Justeringsrapport!

Legg inn av tempo_bjojoh »

Utførte operasjoner:

-Heveing av syl. Laga ei "pakkning" av 1,5mm aluplate som jeg la under sylinderen for å få lengre åpningstid. altså mere bensin. Dette ga en liten økning som forventet.
-filing av eksosport fikk fjerna en go del unødvendig jern fra eksosporten:P Dette gjorde motoren sterkere og mer turtallsvillig. + tøff lyd:D
-filing av stempelskjørt den største effektøkningen fikk jeg ved å fjerne en "bit" av stempelskjørtet. altså det skjørtet mot innsug. jeg fila ut så det var igjen ca 1,2 cm på hver side, og 4mm oppover i og med at jeg har hevet syl. Dette gjorde motoren mye sterkere og den fikk et bra register fra bunn till topp. selvfølgelig kan ikke dette måle seg mot athena-trim osv.. men det er en grei "justering" av orginalsylinderen for å hente ut litt mere av det som bor i tempo'n:D

ska overhale hele sykkel'n til vintern og skal ta en del bilder osv som kan forklare litt nermere om disse tingene, for de som ikke skjønner hva jeg mener! javascript:emoticon(':P')

Rune Pedersen

Legg inn av Rune Pedersen »

Det du har gjort med å lage den plata under sylindern er som du sier for å få en lengre åpningstid.Men så tar du nok litt feil , fordi den åpningstiden du har gjort lengre er ikke på bensinsiden men på eksosen.

Dette er også det som er riktig å begynne med når en skal trimme en totakter .Først eksos så innsug.Problemet du får når du hever sylindern med en plate er at åpningstiden på innsugsiden blir kortere.

Men så har jo du kutta av stempelet under på innsugsiden og der er det at du har fått en lenger åpningstid for bensinen.

Men hva skjer så med åpningstiden for overstrømskanalene når du hever sylinderen med en plate?Den blir også lengre og det er bra.

Dette er en av to grunner til at det å heve en sylinder er lurt.Eksosen ble jo også bedre men den er det jo lett å bare file oppover for å få lengre åpentid.Det er dette som er så vanskelig å gjøre med overstømskanalene .Derfor er det lett å bruke en plate.
Den andre gunnen er at det er jo lettere å prøve seg fram litt med forskjellig tykkelse på plata med hensyn til eksosens åpentid.Har du filt eksosen for langt opp er det værre å forandre det igjen

Men hva er det som blir dårligere når du hever sylindern på denne måten? Kompresjonen .Hvis du ikke har gjort noe med den så prøv det, men ikke lag for høy komp ,da holder det som regel ikke lenge.Prøv å få til samme kompen som det var før du heva sylindern.

Åpningstiden til eksosen er den tiden fra da stempelet begynner å åpne eksosen (når stempelet er på vei nedover) og til det har vært i bunn og tetter igjen eksosen( på vei oppover)

Det samme gjelder overstrømskanalene og innsuget.Fra de begynner å åpne porten ,til de har vært i bunn (på topp når det gjelder innsuget)og til de igjen stenger porten.

Og til slutt , hvis du ikke har det fra før , få tak i en gradeskive og monter den på veivakselen når du måler deg frem. Mål alle åpningstider med denne før du begynner med noe og bruk den å mål ettervært som du holder på.
Da har du full kontroll over hva du gjør hele tiden .

Moro at det endelig var en som begynte å snakke om trimming sånn som det skal gjøres her .Jeg regner med at du viste dette "Tempo bjojoh" men at du skreiv det litt feil. Dette er vitenskap og ikke så lett å huske hele tiden .Jeg håper kansje noen andre fikk nytte av dette.

Får å få til motoren din skikkelig trenger du et eksosanlegg som er avstemt til portinga også .Dette finns det også formler for å regne ut.
Også er det jo bare å begynne å valse rør og sveise isammen.

Mvh.Bron

Brukeravatar
Robin
Sted: rissa i trøndelag

Legg inn av Robin »

hehe. her har vi en som kan sin kvantefysikk!

Har forresten et lite spørgament selv! (som også kan være interesant for tempo_bjojoh ettersom han holder på med dette akkurat nå?)

Iallefall: Jeg har spekulert litt på å pusse innsugskanalen og eksoskanalen helt potte glatt, for den er rimelig ru og kupert for å si det sånn. Tenkte å bruke 1200 papir og få det heeelt glatt inni der.

Vil det hjelpe? (bedre gjennomstrømming?)
Blir aldri lei av å dra hjem "brom" :)

Rune Pedersen

Legg inn av Rune Pedersen »

Du kan pusse kanalene glatte og etterpå skal du sandblåse eller aller helst glassblåse dem . Da får du best gjennomstrømming.Men om du kommer til å merke noe som helst etterpå er nok ikke så sikkert.

For å ikke skade sylindern innvendig når du glassblåser kan du brette en sykkelslange dobbelt , tre den tvers igjennom sylinderen og så blåse den opp litt. Hvis du så bruker lite trykk på sandblåsern går det fint uten å skade sylindern innv.
Mvh Bron

wannabe tempoeier
Sted: Søndre Skjeberg
Kontakt:

Legg inn av wannabe tempoeier »

Innsugskanaler skal ikke være polerte, en noe ru overflate hjelper til med forstøvingen av bensin/luftbalndingen. Og bedre forstøving gir bedre forbrenning som igjen gir høyere effekt. 8)

Svar