Tempo Standard 150 - 1953

Her kan du legge ut bilder og fortelle om ditt Tempo-prosjekt. Beskrive ditt forhold til Tempo, eller legge ut bilde fra ditt verksted.

Moderator: Guttorm

Pledd74
Sted: Ålesund

Tempo Standard 150 - 1953

Legg inn av Pledd74 »

Da har jeg endelig fått lov av min far å se litt på hans gamle tempo.
Jeg tok en skikkelig motorvask i går med avfetting og tannbørste, fram kom det en veldig fin motor (ikke som på bildet)
Den er veldig rusten og fæl, men motoren går rundt og jeg har gnist :) Første jeg skal gjøre er å se om den starter og går tilsynelatende greit.

Jeg trenger forøvrig tips om en del ting:
- Har en liten hendel på styret som har vaier til motor blokken, er dette for å justere tenning ved kald oppstart?
- Hvor mange % oljeblanding i bensin?
- Noen som har el. tegninger på denne?
-Hvor får man kjøpt deler som felger / seter / Clutch wire etc.?

Under er bilde av sykkelen
Vedlegg
Tempo Sachs_1.jpg
Tempo Sachs_1.jpg (71.95 kiB) Vist 4117 ganger
-- liker å få ting til å virke igjen --

Brukeravatar
Guttorm
Sted: Stavanger

Re: Tempo Standard 150 - 1953

Legg inn av Guttorm »

Hei!
Du blander 4% totaktsolje i bensinen. På 5 liter bensin tilsvarer dette 2 dl olje.
Den lille hendelen på styrer er det som kalles frihendel. Denne hendelen brukes til å sette motoren i fri uavhengig av hvilket gir den er i.
Regner med der kun er en slik hendel på styre? På noen Tempo motorsykler er der 2 slike hendler. En til choke og en frihendel.
Du får kjøpt det meste av slitedeler hos firmaet Kjell Berg eller Moto-Sør :) Rammedeler er det verre med for disse er forlengst utgått! Setegummi derimot er en smal sak å få tak i :D
Kjell Berg har helt sikkert koblinggskjem til denne modellen.

Kjekt om du oppdaterer oss vedrørende Tempoens "fremdrift" :wink:
CARPE DIEM!

Pledd74

Legg inn av Pledd74 »

Flott takk!
da har jeg lært noe om tempoen i dag også :)

Har barer en hendel.
Når benytter man egentlig frihendelen?
Er det slik at når man holder inne så er den fri, og slipper du så er den i gir - Som en clutch?

Brukeravatar
Guttorm

Legg inn av Guttorm »

Jeg bruker frihendelen kun når jeg har motoren igang i enten første eller andre gir for det er først da det er aktuelt å firstille motoren i forbindelse med stopp/ parkering.
Når det er sagt kan du også bruke frihendelen når du har den i tredje eller fjerde gir.
Det som er greia da er at hvis du for eksempel trykker frihendelen inn mens du har den i fjerde gir, fristiller den seg kun til friposisjon mellom tredje og fjerde gir.
Du må altså gire ned alle trinna før du skal fortsette kjøringa igjen... Dette finner du utav under kjøring :wink:

Frihendelen brukes ved at du trykker hendelen HELT inn. For stram wire til frihendelen forårsaker at den hopper ut av gir under kjøring :idea:
CARPE DIEM!

Pledd74

Legg inn av Pledd74 »

Gladmelding i dag.

Rensa forgasser og kobla til ekstern bensintank med overdrevet mye olje. Fyrte opp tempoen, og den gikk som ei klokke. Lys fremme virket også både på nær og fjern.
Kunne tenke meg å få på nye dekk og clutch wire. Da får jeg testkjøre litt før jeg starter demontering av skjermer ++ for omlakkering.

Fortsettelse følger :)

Brukeravatar
Guttorm

Legg inn av Guttorm »

Hva med å ta et oljeskift, få på nye dekk, kjøpe inn back up wire og heller ta restaureringa når du først får en smak på kjøregleden.
Syns Tempoen er røff slik den er og som den står i dag bærer den virkelig preg av å være fra -50 tallet.
Etter min mening har det utviklet seg til en sykdom at en Tempo ikke er pen nok med mindre det er x-antall lag klarlakk, ny krom og polèrt aluminium :(

DU VELGER :!: :wink:
CARPE DIEM!

Pledd74

Legg inn av Pledd74 »

Har absolutt lyst å prøve den litt før demontering og tror jeg følger tipset ditt :)
Bildet lyger nok litt, sykkelen er ikke pen, eller røff dessverre, den er kommet litt for langt og bør shinest opp.

Brukeravatar
Guttorm

Legg inn av Guttorm »

Du må gjør som du vil, Pledd74 :wink:
Vi har sett utallige tilfeller av over-engasjerte personer som starter med demontering i hui og hast, uten å ha den bange anelse om hva det koster eller hvor mye tid det tar å restaurere en Tempo skikkelig
Å se et skrinlagt prosjekt er etter min mening et bedrøvelig syn :(
CARPE DIEM!

Pledd74

Legg inn av Pledd74 »

Liten oppdatering av tempoen.

Begge felger er sandblåst, lakkert og fått montert nye felgbånd, slanger og dekk. Monterte også en ny spile på bakfelgen.
Nå venter jeg på å få igjen skjermer, bagasjebærer, baklykt og noe annet småtterier fra sandblåsing. Slik at jeg får lakket disse også :)
Ellers så har jeg renset tanken med eddik blanding en uke, skylte godt og nøytraliserte med bakepulver og blåst tørr innvendig. Tanken er ok innvendig nå

Går jo litt fremover da!

Spm: Jeg klarte knekke rørsammenkoblingen på bensin kranen. Røret som går mellom tanksidene. Hvordan sveise / lodde dette sammen?
Vedlegg
2014-12-01 19.29.16_1.jpg
Nylakket med nytt dekk
2014-12-01 19.29.16_1.jpg (19.41 kiB) Vist 4050 ganger

Brukeravatar
Kåre Wetten
Sted: St. Hanshaugen, Oslo

Legg inn av Kåre Wetten »

Ledningen mellom tankdelene kan sølvloddes!
Har Tempobrødrene Swing 31 (58) , Taifun 35 (53) Comet 600 (50) , søster Trygg Corvette 300 (45) og ikke minst lillebror Trygg Fighter 230 (44).

Svar