
Litt historie først: Det starta med at jeg var å fikset ferdig en liten crosser til salgs, da jeg kom over Pantern som stod i skjulet på gården der.
Hørte litt med typen som hadde kjøpt den av besteforeldra sine, og han ville ha en ganske så grei pris for den, som jeg takka ja til, og skulle hente den 3 dager senere.
Men dagen før jeg henta den fikk han kalde føtter og avbrøt salget. En måneds tid senere fikk jeg melding, om at han alikavel ville selge den til meg.
Dagen etter stod moppa vel plassert i garasjen, og klar for litt omsorg

Planer:
*Utseende: Holde den ganske orginalt utseende messig.
*Motor:
Oppsett 1:
-Blokk: Panter/BKF 4 gir
-Sylinder: Orginal - urørt
-Topp: Orginal
-Gasser: Orginal
-Eksos: Orginal
Oppsett 2:
-Blokk: Panter/BKF 4 gir/ AKF 5 gir
-Sylinder: Orginal - AT Edit
-Topp: Orginal - AT Edit
-Gasser: Dell'orto 21
-Eksos: Sprint 32mm
Utgangspunkt:

Prøvemontert med Corvette-sal


Liten update 8.1.2011
Idag har jeg fått ordna litt småting på Pantern idag.. Fikk tak i den lille pluggen på høyresiden under kick- og girakslingene, ordna gassvaier og gått over litt

Fant også ut at forrige eier hadde slått hull i clutchdekslet og hatt det av til sveising! Men pakning gadd han ikke bytte


Men nå gjenstår ikke stort for å få den kjørbar iaffal da! Mangler bare ny pakning til clutchdekslet og potte

Update 11.1.2011!
Igår var det meningen at jeg skulle få byttet clutchdekselpakning, men da jeg tok av dekslet,
møtte et ille stygt syn meg

Først og fremst var det en del gammal blanding av olje og vann.. Så kjente jeg etter på clutchkørja,
og den satt ikke direkte tight og fint skal jeg si deg

Da jeg skulle få av kjedet merket jeg også at akselen hvor drevet sitter var ganske slarkete! Så nå skal motoren gjennom en skikkelig god vask,
etterfulgt av en real overhaling

Update 13.1.2011
Fikk gjort litt på pantern idag!
Klyva motorn å sett over litt..
Lagra på både clutch og gir er helt på jordet! Det romler mer i dem enn magan min gjør på mårran

Det som har skjedd her, er nok at forrige eier har kjørt den tom for olje,
når han ikke gadd å bytte clutchpakning!
Så nå skal motoren gjennom en real vask og overhaling!
Muligens en liten update i morra på videre framgang

Update 25.1.2011
Har skjedd litt siden sist nå! I hovedsak så er det motoren som har fått litt ettertrengt stell

Motorn står nå med nye bærelager for clutchakselen, og drev-/girakselen, og er nesten klar for siste montering!
Venter bare på simmeringer fra sjølveste Gudheimen nå, så skal den settes sammen, settes i Pantern og prøvestartes,
før vi muligens skal prøve ut litt ''småmodifiseringer'' på orginalsylindern

Update 29.1.2011
Da stod den ny overhala motorn i moppa igjen


Det neste å gjøre blir nå å få starta den og se åssen den går. Etter det blir det nok litt forsking på en orginalsylinder og videre oppsett som 21 gasser++

Update 30.1.2011
Idag fikk jeg endelig fyra pantern! Legger ved en liten videosnutt av ''beistet''



Ja, jeg veit at potta henger ut til sida, og ser jalla ut,
men akkurat der hadde jeg ikke noen andre potter enn cometbendet og den hjemmelaga potta til faren min

Bedre eksos skal bygges! Samt litt fiksing og triksing på sylinder osv

Update 11.3.2011
Ordna ferdig frambremssystem fra Honda mt5



Update 21.3.2011
Har fått gjort litt småtteri på Pantern i det siste.
Først å fremst så har jeg funnet meg et annet styre, som er noe høyere enn orginalt

Gjort såpass lite fram til denne gangen, så blir ingen videre med bilder denne gangen!
Update 2.4.2011
Ordna litt små ting i dag! Ordna til potte, sveisa om bendet og modda sånn halvferdig til den andre salen

Helhetsbilde av potta atm.. Annen lyddemper og litt annen stinger på potta skal ordnes til


Med den andre salen


Litt dårlig bilde av modifiseringa bak på salen.. Er jevnere enn på bildet der


Update 12.4.2011
Litt småtteri er unnagjort med pantern i det siste!
Har blandt annet forlenga ledninger i fra bryteren som går inn i lykta, og at jeg har fått tak i enda en sylinder

Update 25.5.2011
Da var clutchen i orden. Etter litt småe modifiseringer og justeringer så fungerte et stk clutchsystem med hendel og wire i fra mt5!


Sånn står Pantern nå!

En liten demonstrasjonsvideo av clutchen..

Skriftlig update 10.10.2011
Jada, lenge siden det har skjedd noe her

Men jeg lurer litt på om det er nødvendig å ha på ULO-boksen på denne modellen? Boksen har vel ikke stort annen hensikt enn at blinklysene har et rele å gå på, etter det jeg vet..
Ellers ligger det planer for en god restaurering i vinter, slik at den kanskje er klar for litt bruk til våren

Er fortsatt på leting etter en fin 470 bakskjerm og baklykt, så om noen har på lur er det bare å gi meg beskjed om du er interessert i å selge!
Update 27.12.2011
Har skjedd litt smått her, de siste par månedene. Ting som kan nevnes er at bakskjermen har blitt sveiset (slik at det ikke er sprekker i den lenger), bedre gasshåndtak og gassvaier har blitt montert, og baklyset er skrudd fast og koblet opp. Nå gjenstår ikke stort før den kan regnes som ''forsvarlig'' å bruke i trafikken

Men et problem jeg opplever, er at både framlyspæra og baklyspærene tar kvelden etter et stykke. Mistenker at dette ligger i ULO-boksen, som jeg mangler.
Mest sannsynlig ligger det nok en slags ''spenningsregulator'' i den, som gjør slik at riktig mengde strøm skal passere gjennom pærene. Uten denne boksen, passerer det nok for høy strømmengde enn det pærene er laget for.
Så nå er jeg på utkikk etter en slik boks, så om du har en til over så tar jeg gledelig i mot beskjeder om dette, da den er sårt trengt

Men nok snakk, her er bilder som lovet:
Her er bakskjermen på vei ut, for å få sprekkene sveiset. Vil takke min far for det godt gjennomførte arbeidet


Slenger inn et bilde av RE-motoren som ble kjøpt på Ekeberg-markedet i høst.

Og her er bakskjermen ferdig sveiset, baklys montert og koblet opp, gasshåndtak og gassvaier ferdig montert!

Oppdatering 6.4.2012
Tenkte det var på tide å legge ut hva jeg har fått gjort med Panter'n i det siste


Legger ut et bilde av løsninga mi på spenningsregulatoren. Sånn det står på bildet, er ikke det ferdige resultatet, men bare for å prøve



Og så var det ut å prøve den litt! Framlyset og baklyset lyste, så da var gutten fornøyd! (Foreløpig hvertfall


Skriftlig oppdatering 27.4.2012
Etter en lang, men derimot produktiv økt i verkstedet fikk vi jaga fram litt mer fraspark i motoren på fredagskvelden

Hva som ble gjort forblir usagt, men det som derimot kan sies er at vedkommende fikk seg sin friskeste luftetur på lenge

Mulig jeg legger ut en video av moppa ved en senere anledning om interessen melder seg i tråden!
Oppdatering 10.10.2012
Da har jeg fått kjørt litt og prøvd ut Pantern igjen


Men nå har det seg sånn at jeg holder på å koble vekk de orginle instrumentene, og i det jeg tok ut kontakta på stikket oppunder instrumentene forsvant bare baklyset

Dette synes jeg var merkelig, og jeg har enda ikke kommer frem til hvem ledninger som skal kobles sammen for at baklyset skal lyse igjen. Så fort jeg kobler til kontakten, lyser baklyset igjen



Oppdatering 25.10.2012
Ute å luftet Pantern i dag


Oppdatering 29.10.2012
Da var RE-motor anskaffet


Oppdatering 30.10.2012
Da var RE-motorn klyvd! Nå skal blokkhalvdelen få seg en god vask og noen nye lager og simmeringer

NB! Legg merke til de 5 tannhjula i bakgrunn.. 5 gir!


Opdatering 14.12.2012
Fikk endelig delene som jeg har venta lenge på i dag

Ny veiv, utgående aksel, erstatningscoil (hvis den andre også skulle kvelde), girsplint, nye lameller +et pakningssett


Og slik ble Pantern med den andre salen jeg modda til! Storfornøyd


Oppdatering 11.1.2013
Etter en god utfordring med clutchen og litt småtteri ble jaggu motoren komplett!
Nye lameller ferdig montert med noen ekstra clutchfjører enn det som satt der fra før! 12 stk. nå, var kun 6 når jeg klyvde den..

Montert på!

Nå er det bare å bytte over tenninga fra 4.girsen, smelle på sylinder og fylle olje som gjenstår

Oppdetering 16.1.2013
Fikk dreiet opp konusen på det gamle drevet, så jeg får se om det klarer å holde imot!

Første prøveturen overstått! Gikk meget bra til å være første turen! Bare litt finjusteringer igjen [:)]

Fikk også ryddet opp litt i el-nettet idag, men det har jeg ikke bilder av.
---------------------------------
Stay Tuned!